FAQ

Before your stay

Siden CAS er finansiert av Kunnskapsdepartementet, er vi forpliktet til å følge regelverket for reisekostnader fastsatt av staten. På grunn av dette kan vi kun dekke økonomibilletter. Reisen skal gjennomføres til lavest tilgjengelig pris, dog slik at reisetiden ikke blir urimelig lang.

De statlige retningslinjene for reiser sier også at rutegående transportmidler, dvs. fly, tog, båt og buss, er de foretrukne transportmetodene. Bruk av ikke-rutegående transportmidler, det vil si taxi, privat/leiebil og hentetjenester, må begrunnes og godkjennes av CAS og prosjektleder på forhånd.

Vi oppfordrer fellows til å tenke på miljø og bærekraft når de planlegger sine reiser.

Alle utgifter må dokumenteres med kvitteringer.

CAS vil refundere fellows for billetter til og fra Oslo for oppholdet ved senteret.

Rutegående transportmidler, det vil si fly, tog, båt og buss, er de foretrukne transportmetodene. Bruk av ikke-rutegående transportmidler, det vil si taxi, privat/leiebil og hentetjenester, må begrunnes og godkjennes av CAS og prosjektleder på forhånd.

Som et eksempel, når du reiser til Oslo så vil CAS dekke utgifter til bussbillett fra hjemmet til flyplassen, flybilletten til Oslo, togbilletten fra Gardermoen til Oslo sentrum, og trikkebilletten for å komme deg helt til leiligheten.

Dersom reisetiden overstiger 6 timer og måltider ikke er inkludert i reisen så kan utgifter til kost dekkes. Senteret utbetaler ikke kostgodtgjørelse for slike reiser, men vi refunderer dokumenterte utgifter.

CAS kan ikke dekke private reiser eller omveier ved reiser til og fra Oslo.

Hvis fellows ønsker å foreta noen ekstra reiser før eller etter oppholdet ved CAS så kan vi kun dekke utgiftene delvis, altså tilsvarende kostnadene ved en direkteflyvning til eller fra, men dette må avtales før kjøp av billetten da det krever ytterligere dokumentasjon.

Nei, CAS tilbyr ikke bilgodtgjørelse for besøkende som velger å reise med egen bil.

Vi kan imidlertid dekke dokumenterte utgifter til drivstoff, bompenger, ferge og slikt under reisen. Refusjon av slike utgifter må godkjennes av CAS og prosjektleder på forhånd.

Parkeringsplass er ikke inkludert i boligen og må leies i tillegg. Leie av parkeringsplass kan ikke dekkes av senteret.

For reiseutgifter skal refusjonskrav sendes innen 1 måned etter reisen er gjennomført.

Kjøpes reisen på returbillett er fristen for å sende inn krav 1 måned etter returreisen.

Dersom ankomst og avreise kjøpes på individuelle enveisbilletter foretrekker vi at du ved kortere opphold sender ett refusjonskrav for begge reisene samtidig og i etterkant av returreisen. Dersom oppholdet overstiger 3 måneder kan du sende inn separate krav for ankomst- og avreisebillett.

For øvrige utgifter skal refusjonskrav sendes inn innen 1 måned etter kjøp.

Den absolutte fristen for å sende inn refusjonskrav er én måned etter prosjektslutt, det vil si enten 31. juli eller 31. januar, avhengig av hvilket prosjekt det gjelder.

Alle kontorplassene er utstyrt med ekstern skjerm, mus og tastatur. Vårt standardutstyr er for PC.

Hvis du bruker Mac og trenger en Apple-mus og -tastatur, vennligst informer administrasjonen under «My stay» på intranettet før ankomst. Hvis du trenger en stasjonær maskin (PC eller Mac) eller ergonomisk utstyr ber vi deg også om å vennligst spesifiser dette under «My stay».

Vi kan imidlertid kun tilby standardisert programvare og løsninger levert gjennom vårt partnerskap med USIT. For spesialprogramvare, lisensiert eller kjøpt, kan utgiftene dekkes av prosjektet om dette godkjennes av prosjektleder på forhånd.

Ja, de fleste forskere som kommer til CAS tar med egne laptoper.

Vær imidlertid oppmerksom på at vi kan kun tilby begrenset IT-støtte under oppholdet hvis du ikke har en CAS-levert datamaskin. Dette er fordi senteret og vår IT-leverandør, USIT, ikke har de nødvendige administrative tilgangene som kreves for å gi full IT-støtte.

Støtten inkluderer hjelp til å koble til nettverket, installere skrivere og bruke senterets AV-utstyr.

Hvis den bærbare datamaskinen er levert av arbeidsgiveren din bør du sjekke med din lokale IT-støtte om de kan tilby fjernstøtte mens du er i Oslo. Du bør også forhøre deg om maskinen din er kompatibel med UiO-tjenester og protokoller, eller om det kan oppstå problemer når du prøver å koble deg på disse.

Krav for visum ved innreise til Norge avhenger av både statsborgerskap og oppholdets varighet. For å finne ut om de spesifikke kravene som gjelder din nasjonalitet ber vi deg om å vennligst besøke nettsiden til Utlendingsdirektoratet (UDI) >

På UDI sine nettsider må du velge «Skal søke», angi statsborgerskap og deretter velge «Arbeidsinnvandring». Deretter velger du «Opplæring og forskning» og deretter «Forsker med egne midler»

Følger du disse stegene vil du finne all informasjon du trenger angående krav, rettigheter og plikter under denne fanen. Klikk på den grønne knappen merket "Slik søker du" for mer informasjon.

CAS vet at noen land oppfordrer langtidsbesøkende til å komme til Norge på et 90-dagers turistvisum, og starte søknadsprosessen etter ankomst til Norge. Vær oppmerksom på at fellows kan bli bedt om å vise en original kopi av fødselsattest og et vitnemål fra høyere utdanning sammen med papirene for visumsøknaden. Vi oppfordrer derfor våre fellows til å sjekke med UDI hvilken dokumentasjon de ønsker fremlagt før de kommer til Oslo.

Hvis du trenger hjelp i søknadsprosessen ber vi deg ta kontakt med UDI. Ønsker du ekstra veiledning fra CAS kan du ta kontakt med Kristin Løyning Reyes og Rune Flaten.

Senteret tilbyr ikke forsikringer eller helsefordeler for besøkende forskere.

Alle fellows og gjester må ha reiseforsikring som dekker hele oppholdet, inkludert tap påført under reisen og skader på innkvarteringen.

Om du ikke har reiseforsikring kan senteret dekke utgifter for dette i perioden du planlegger å besøket oss ved refusjon. Dette må forhåndsgodkjennes av prosjektleder.

Er du i tvil om hva du trenger må du ta kontakt med forsikringsselskapet ditt for å finne den forsikringen som passer best for deg.

Yes, or mJa, eller mer presist, reiseutgiftene dekkes av prosjektet du er tilknyttet så alle reiseutgifter må godkjennes av prosjektleder på forhånd. 

Senteret samarbeider ikke med noen reisebyråer, så du må selv ordne med reise. Vi ønsker at du selv bestiller dine egne billetter da du selv er best egnet til å ta avgjørelser for din egen reise.

Utgiftene vil bli refundert av senteret når et krav sendes inn via vårt nettskjema. Vennligst gå til refusjonsskjemaet for ytterligere detaljer >

Vær oppmerksom på at CAS kun refunderer billetter på økonomiklasse. Eventuelle oppgraderinger må dekkes selv.

Dersom du av økonomiske årsaker har problemer med å legge ut for reiseutgifter, ta kontakt med Camilla K. Elmar for bistand fra CAS.