FAQ

Visum- og reiseinformasjon

Krav for visum ved innreise til Norge avhenger av både statsborgerskap og oppholdets varighet. For å finne ut om de spesifikke kravene som gjelder din nasjonalitet ber vi deg om å vennligst besøke nettsiden til Utlendingsdirektoratet (UDI) >

På UDI sine nettsider må du velge «Skal søke», angi statsborgerskap og deretter velge «Arbeidsinnvandring». Deretter velger du «Opplæring og forskning» og deretter «Forsker med egne midler»

Følger du disse stegene vil du finne all informasjon du trenger angående krav, rettigheter og plikter under denne fanen. Klikk på den grønne knappen merket "Slik søker du" for mer informasjon.

CAS vet at noen land oppfordrer langtidsbesøkende til å komme til Norge på et 90-dagers turistvisum, og starte søknadsprosessen etter ankomst til Norge. Vær oppmerksom på at fellows kan bli bedt om å vise en original kopi av fødselsattest og et vitnemål fra høyere utdanning sammen med papirene for visumsøknaden. Vi oppfordrer derfor våre fellows til å sjekke med UDI hvilken dokumentasjon de ønsker fremlagt før de kommer til Oslo.

Hvis du trenger hjelp i søknadsprosessen ber vi deg ta kontakt med UDI. Ønsker du ekstra veiledning fra CAS kan du ta kontakt med Kristin Løyning Reyes og Rune Flaten.

Senteret tilbyr ikke forsikringer eller helsefordeler for besøkende forskere.

Alle fellows og gjester må ha reiseforsikring som dekker hele oppholdet, inkludert tap påført under reisen og skader på innkvarteringen.

Om du ikke har reiseforsikring kan senteret dekke utgifter for dette i perioden du planlegger å besøket oss ved refusjon. Dette må forhåndsgodkjennes av prosjektleder.

Er du i tvil om hva du trenger må du ta kontakt med forsikringsselskapet ditt for å finne den forsikringen som passer best for deg.

Yes, or mJa, eller mer presist, reiseutgiftene dekkes av prosjektet du er tilknyttet så alle reiseutgifter må godkjennes av prosjektleder på forhånd. 

Senteret samarbeider ikke med noen reisebyråer, så du må selv ordne med reise. Vi ønsker at du selv bestiller dine egne billetter da du selv er best egnet til å ta avgjørelser for din egen reise.

Utgiftene vil bli refundert av senteret når et krav sendes inn via vårt nettskjema. Vennligst gå til refusjonsskjemaet for ytterligere detaljer >

Vær oppmerksom på at CAS kun refunderer billetter på økonomiklasse. Eventuelle oppgraderinger må dekkes selv.

Dersom du av økonomiske årsaker har problemer med å legge ut for reiseutgifter, ta kontakt med Camilla K. Elmar for bistand fra CAS.