Refusjon
Siden CAS er finansiert av Kunnskapsdepartementet, er vi forpliktet til å følge regelverket for reisekostnader fastsatt av staten. På grunn av dette kan vi kun dekke økonomibilletter. Reisen skal gjennomføres til lavest tilgjengelig pris, dog slik at reisetiden ikke blir urimelig lang.
De statlige retningslinjene for reiser sier også at rutegående transportmidler, dvs. fly, tog, båt og buss, er de foretrukne transportmetodene. Bruk av ikke-rutegående transportmidler, det vil si taxi, privat/leiebil og hentetjenester, må begrunnes og godkjennes av CAS og prosjektleder på forhånd.
Vi oppfordrer fellows til å tenke på miljø og bærekraft når de planlegger sine reiser.
Alle utgifter må dokumenteres med kvitteringer.
CAS vil refundere fellows for billetter til og fra Oslo for oppholdet ved senteret.
Rutegående transportmidler, det vil si fly, tog, båt og buss, er de foretrukne transportmetodene. Bruk av ikke-rutegående transportmidler, det vil si taxi, privat/leiebil og hentetjenester, må begrunnes og godkjennes av CAS og prosjektleder på forhånd.
Som et eksempel, når du reiser til Oslo så vil CAS dekke utgifter til bussbillett fra hjemmet til flyplassen, flybilletten til Oslo, togbilletten fra Gardermoen til Oslo sentrum, og trikkebilletten for å komme deg helt til leiligheten.
Dersom reisetiden overstiger 6 timer og måltider ikke er inkludert i reisen så kan utgifter til kost dekkes. Senteret utbetaler ikke kostgodtgjørelse for slike reiser, men vi refunderer dokumenterte utgifter.
CAS kan ikke dekke private reiser eller omveier ved reiser til og fra Oslo.
Hvis fellows ønsker å foreta noen ekstra reiser før eller etter oppholdet ved CAS så kan vi kun dekke utgiftene delvis, altså tilsvarende kostnadene ved en direkteflyvning til eller fra, men dette må avtales før kjøp av billetten da det krever ytterligere dokumentasjon.
Nei, CAS tilbyr ikke bilgodtgjørelse for besøkende som velger å reise med egen bil.
Vi kan imidlertid dekke dokumenterte utgifter til drivstoff, bompenger, ferge og slikt under reisen. Refusjon av slike utgifter må godkjennes av CAS og prosjektleder på forhånd.
Parkeringsplass er ikke inkludert i boligen og må leies i tillegg. Leie av parkeringsplass kan ikke dekkes av senteret.
CAS kan dekke utgifter til sosiale aktiviteter, det vil si restaurant, teater, museum og lignende.
Alle aktiviteter må gjennomføres som gruppeaktiviteter sammen med andre fellows og må godkjennes av prosjektleder på forhånd.
Det er å foretrekke at aktiviteten bestilles av prosjektleder og at betaling/fakturering håndteres av CAS. Dette må derfor avklares med senteret på forhånd.
For reiseutgifter skal refusjonskrav sendes innen 1 måned etter reisen er gjennomført.
Kjøpes reisen på returbillett er fristen for å sende inn krav 1 måned etter returreisen.
Dersom ankomst og avreise kjøpes på individuelle enveisbilletter foretrekker vi at du ved kortere opphold sender ett refusjonskrav for begge reisene samtidig og i etterkant av returreisen. Dersom oppholdet overstiger 3 måneder kan du sende inn separate krav for ankomst- og avreisebillett.
For øvrige utgifter skal refusjonskrav sendes inn innen 1 måned etter kjøp.
Den absolutte fristen for å sende inn refusjonskrav er én måned etter prosjektslutt, det vil si enten 31. juli eller 31. januar, avhengig av hvilket prosjekt det gjelder.