FAQ

Kontorlokalene ved CAS

Det Norske Videnskaps-Akademi (DNVA/Akademiet) og Senter for grunnforskning (CAS) er separate organisasjoner. Vi har egne administrative staber og egne mål for våre to virksomheter.

CAS er leietaker i villaen til Akademiet i Drammensveien 78 i Oslo. Våre administrativt ansatte og fellows har derfor ikke tilgang til Akademiets lokaler i første og andre etasje uten avtale.

På grunn av dette er det også feil å oppgi at et prosjekt som finansieres av CAS er knyttet til Akademiet eller at Akademiet er vertskap for fellows som oppholder seg ved senteret vårt.

Alle kontorene til CRG- og CAT-prosjektene ligger i underetasjen hvor du også finner printerrom, kjøkkenkrok, fellesareal og to små møterom. Det administrative personalet og YCG-prosjektenes kontorer ligger i tredje etasje, sammen med Tårnværelset, et printerrom og en kjøkkenkrok. Besøkende forskere på NordIAS Visiting Fellowship-programmet eller korttidsopphold vil bli tildelt kontorer basert på tilgjengelighet i enten underetasjen eller tredje etasje.

Under oppholdet i Oslo vil alle forskere få en kontorplass, enten et enkelt kontor eller et dobbeltkontor som deles med en annen forsker som deltar i samme prosjekt. Hver kontorplass er utstyrt med skrivebord, stol, ekstern skjerm, mus og tastatur.

Fellows bes angi om de er PC- eller Mac-brukere under "My stay" på intranettet. I tillegg bør fellows informere CAS om eventuelle spesielle behov for ergonomisk utstyr.

Gjesteforskere uten tildelte sitteplasser kan i kortere perioder bruke tomme kontorer. Disse kontorplassene vil være reservert for medlemmer av prosjektet eller programmert kontorene er ment for, så bruken av dem må godkjennes av prosjekleder eller administrasjonen. Disse er aktivitetsbaserte kontorplasser og skal holdes fri for personlige eiendeler.

Senteret har to møterom, navngitt Unn og Marit, med plass til 8 personer i kjelleretasjen. Disse kan bookes ved å skrive seg opp på kalenderen på døren til møterommet. Kalenderen viser to uker av gangen.

Tårnværelset er senterets største møterom. Det kan romme opptil 30 personer. Booking av dette rommet er gratis og gjøres gjennom Tilla Solli.

I tillegg har senteret en stilleboks ved heisen i kjelleretasjen som kan brukes ved digitale møter eller telefonsamtaler.

Akademiet er tilgjengelig for utleie for større arrangementer. Vær oppmerksom på at det bookes per dag og at det er svært populært. For arrangementer i mai, juni, august og september bør forespørsler om leie sendes ca. ett år i forveien. Kavli-salen har plass til 100 personer, mens spisesalen kan ta inntil til 86. 

Selv om CAS og DNVA holder til i samme bygg er de separate virksomheter. Akademiets første og andre etasje er kun tilgjengelig når de leies. Hvis du ønsker en omvisning i Akademiets lokaler kan du ta kontakt med administrasjonen på CAS. Vi hjelper deg med å inngå avtale om omvisning.

An imporEn viktig del av opplevelsen av å være fellow på CAS er å delta i samtaler på tvers av fag- og landegrenser. Derfor spiser alle fellows, tilknyttede forskere og de administrative ansatte lunsj sammen. Lunsj serveres i Tårnværelset i tredje etasje kl. 12.00, mandag til fredag.

Det er ingen kantine på senteret, men fellows vil motta en ukentlig e-post der vi ber om lunsjbestillinger for den kommende uken. Gjester av prosjektene er også velkomne til å delta på lunsjene og mat til dem bestilles via prosjektleder.

Lunsjene er subsidiert og betaling gjøres én gang i semesteret eller ved slutten av forskerens opphold. Gjestenes lunsj vil bli belastet prosjektets budsjett.

Kaffe, te og frukt er gratis og alltid tilgjengelig.

Alle fellows vil få tildelt sitt eget sett med nøkler til senteret ved ankomst. Disse må returneres før avreise.

Ved ankomst kan fellows ringe på døren ved hovedinngangen for å bli sluppet inn av administrasjonen. Alle fellows som planlegger å ankomme i en helg eller utenom kontortid må koordinere dette med sin prosjektleder for å motta nøkler til senteret.

Tilknyttede forskere og gjester er prosjektleders ansvar og mottar ikke sitt eget sett med nøkler. I kontortiden kan de ringe for å slippes inn.

Hvis noen nøkler går tapt, vennligst informer Kristin L. Reyes. Hun vil erstatte nøkkelsettet.

Det er ingen kostnader forbundet med tapte nøkler – ulykker skjer!

Ved starten av hvert semester vil administrasjonen gi prosjektledere og tilstedeværende fellows en omvisning og gå gjennom alle sikkerhetstiltak. Prosjektlederne har ansvar for å følge fellows på sitt prosjekt ut av lokalene om brannalarmen går.

Fellows får en kort omvisning på senteret ved ankomst og bør gjøre seg kjent med nødutgangene og brannslukningsapparatene nærmest kontoret sitt. De kan spørre sin prosjektleder eller administrasjonen om ytterligere veiledning om nødvendig.

Når brannalarmen går må forskerne evakuere bygningen og samles på anvist møteplass på gårdsplassen. En administrativ medarbeider vil vise deg møtestedet.

Det er viktig at alle forskere evakuerer bygningen og blir værende på møtestedet til situasjonen er løst.

En hjertestarter er tilgjengelig i garderoben i tredje etasje, like utenfor toalettene. Administrasjonen er trent i hvordan den skal brukes, samt HLR og andre former for førstehjelp. De gjennomgår et oppfriskningskurs for førstehjelp en gang i året.

Hver etasje har førstehjelpsutstyr ved kjøkken eller toaletter.